L1960:6437 Fartygs-/båtlämning
Fornlämning
RAÄ-nummer: Öckerö 333
Publicerad av Länsstyrelsen Västra Götaland: 2021-11-11
Län
Västra Götaland
Kommun
Öckerö
Landskap
Bohuslän
Socken
Öckerö
Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Byggnadsteknik: kravell, Framdrivning: segel, Material: trä
Beskrivning av lämning
Fartygslämning, 22,5 m lång, 4- 6,5 m bred och upptill 1,5 m (Ö-V), örlogsfartyget Köpenhamn förlist 15 juli 1675 (alt 1676). Det som återstår av fartyget är en 22,5 m lång, mellan 4 och 6,5 m bred och upptill 1,5 m hög ansamling av barlasten. Anläggningen är kraftigt algbevuxen och ligger i ungerfärlig öst-västlig riktning. Den norra sidan av anläggningen är något mer oregelbunden än den södra. Bottendjupet på nordsidan varierar mellan 2,1 och 2,4 m och på sydsidan mellan3,0 och 3,5 m. Vattendjupet på toppen av anläggningen är 2,0 m till 2,6 m. Anläggningen består till största delen av rundad marksten i fraktion ca 30-50 cm. I anläggningens östra del finns en stor koncentration av rödbrännande tegelsten (ca 1 kvm frilades från växtlighet vid BM:s besiktning i oktober 2002). Mått på ett tegel: 22,5 cm l., 10,5 cm br. och 4,2 cm tj. Sannolikt är detta rester av kabyssens eldstad. I anläggningen finns även en del korroderade järnföremål, framför allt kanonkulor med diametern ca 9,5/10/12 cm samt längre stänger av oklar funktion. Ingen bevarad del av skrovet kunde iakttas i bottenytan. Med tanke på tegelkoncentrationen och anläggningens oregelbundna nordsida, är det möjligt att fartyget sjönk/strandade med slagsida år babord, dvs mot nord, och med fören in mot land. Ca 30 m från 10-meterspunkten på barlasthögen (fixpunkt i form av aluminiumstång som lämnades kvar, se plan) i bäring 285 gr finns en koncentration av kanonkulor (rundkulor) i ett ca 2,5x2,5 m stort område. Diameter på kulorna varierar mellan ca 7 och 13 cm. I vrakområdet har också observerats träfragment (ek), svallad rödgodskeramik, en bössflinta samt vad som troligen är ett stånglod. Historik: Byggdes åren 1656-1657 i Neustadt för det danska saltkompaniets räkning, inköptes av staten (danska flotan) 1662 och bestyckades med 32-50 kanoner (olika uppgifter). Användes för konvoj tjänst och sedan krigsbruk. Övrigt: Kalvsund var under 1600-talet den danska flottans blockadstation och vanliga stödjepunkt vid angrepp mot hamnarna vid Göta älv. Den danske marinöversten Vibe upprättade 1676 en seglingsbeskrivning med titeln "Gottenborgs farwands beschaffuenhed oc tilstand, som jeg det har befunden". I denna beskrivning omnämns seglingen genom Kalvsund och Kalvsund hamn, samt "en blind klippa, på vilken skeppet Kjöbenhaffn stötte". Olika källor talar om förlisningsdatumet 1675-07-30 eller 1676-07-30 för Köpenhamn. Händelseförlopp: Den 15 juli 1675 alt 1676 gick en dansk eskader till ankars i Kalvsund. Krig hade åter brutit ut, och danskarna intog hela Bohuslän. Kalvsund hade åter blivit en av den danska flottans viktigaste hamnar på Västkusten. Den danska eskadern stod under befäl av amiral Rodsten på linjeskeppet Tre Croner. Under manövern när eskadern skulle ankra gick linjeskeppet Köpenhamn på grund. Danska fartyg sändes iväg för att försöka ta skeppet av grundet. Den svenske amiralen Sjöblad hade emellertid fått kännedom om händelsen och lät omedelbart två fregatter och en brännare segla mot strandningsplatsen. Köpenhamn hade varit det sista skeppet i den danska linjen som seglade in i Kalvsund. Det blåste hård vind och danskarna måste ge upp försöket att rädda skeppet när den svenska brännaren kom drivande. Endast 30 man kunde räddas över till den danska sidan. Brännaren drev dock förbi Köpenhamn, och svenskarna gick då ombord. Man lyckades få skeppet av grundet, men det gick strax på igen. Brand uppstod och skeppet sjönk brinnande. 106 man, däribland kaptenen, Söffren Orning, föll i svensk fångenskap och många drunknade. Gick på Köpenhamnsbåden, 1,7 metersgrundet syd Grötö. Det fanns ca 36-50 kanoner ombord. Kanon nr 1 ligger 8,8 m från 10-meterspunkten på barlasthögen i bäring 160 gr. Kanonen är av järn och ca 240 cm lång. Druvan är tydlig i västra änden. I området mellan kanonen och in mot barlasthögen ligger enstaka koncentrationer av korrosionsklumpar, av vilka flertalet är kanonkulor. Vattendjupet vid kanonen är ca 4 m. Kanon nr 2 ligger 22,3 m från 10-meterspunkten i bäring 190 gr. Kanonen är av järn, ca 250 cm lång och ca 30 cm i diameter. Denna kanon är mer korroderad och oformlig i jämförelse med nr 1. Vattendjupet vid kanonen är omkring 4,5 m. Bärgning: Sommaren 2000 påträffades två järnkanoner och en mängd kanonkulor i närheten av vrakplatsen av MASG efter tips från lokalbefolkningen. Med ledning av dess fynd kunde resterna av själva fartyget lokaliseras vid BM:s besiktning den 28 oktober 2002.
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Fornlämning
Motivering till antikvarisk bedömning
Fartygslämningen uppfyller fornlämningsrekvisiten och har tillkommit före år 1850.
Antikvarisk kommentar
–Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Ej undersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6399254, E 302031
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:25 000
Höjd över havet
–Orientering
Kalvsund, Kattegatt, Grötö pos 57,41,518E11,40,712N
Placering
I byggnad eller under vatten
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
–Terräng kring lämning
Sand, sten
Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
- KÖBENHAVN
- KÖPENHAMN
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Uppgifter från Marinarkeologiska sällskapet Göteborg.
- Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
- Litteraturhänvisning: Peter Ebertz
- von Arbin, S. 2004, Köpenhamn - ett krigsminne från Gyldenlöwefejden 1676. I Bohuslän Årsbok 2004, Uddevalla, s 69-82.
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 931:213
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 9313:010
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Övrig fältregistrering | Länsstyrelsen Västra Götaland |
2018-10-30 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |