2025-06-12 17:12:10

L1978:2167 Fartygs-/båtlämning

Fornlämning

RAÄ-nummer: Karlskrona 99

Publicerad av RIKSANTIKVARIEÄMBETET:  2019-08-22

Län

Blekinge

Kommun

Karlskrona

Landskap

Blekinge

Socken

Karlskrona

Beskrivning

Lämningstyp

Fartygs-/båtlämning

Framdrivning: segel, Material: trä, Typ: skepp

Beskrivning av lämning

Fartygslämning, bestående av vrak efter ett örlogsskepp, stort och kraftigt byggt med tätt sittande spant och en tvärsgående bottenstock ovanpå innergarnering och kölsvinet som haft till syfte att avlasta de övre kanondäcken (s.k. kattspår). Flera däcksbalkar har noterats, både på ursprunglig plats och liggande löst i lämningen. Längre förut, på samma nivå som trossdäck, har flera handslagna tegelstenar påträffats, ev. rester efter skeppets murade spis (byssan). I skrovet är flera kraftigt eroderade spant. Det finns uppgifter om att 7 fartyg som sänkts i området och deras inbördes positioner varierar mellan olika källor. Även om det inte har fastställts, kan föreliggande vrak möjligen vara örlogsskeppet Drottning Hedvig Elonora. Hon byggdes i Kalmar av byggmästare G. Roth, sjösattes den 30: maj 1683 och deltog i kriget mot Danmark 1689-1700. Skeppets ursprungliga namn var Carolus XI, men den 30/9 år 1694 benämns hon "Drottning Hedvig Eleonora" . Hon var bestyckad med 30 st 24-pundiga, 28 st 12-pundiga, 22 st 6-pundiga och 4 st 4-pundiga kanoner.

Antikvarisk bedömning och lämningens status

Antikvarisk bedömning

Fornlämning

Motivering till antikvarisk bedömning

Vid arkeologisk besiktning år 2016 befanns konstruktionen vara av äldre karaktär och skeppet har sannolikt sänkts under första hälften av 1700-talet.

Antikvarisk kommentar

Enligt Erik Dahlbergs ursprungliga befästningsplan skulle fästningsverket Pollux, där nuvarande skjutvallen å Söderstjärna ligger, förenas med Kruttornet (Smörasken) medelst en bank, på vilken en mur skulle uppföras. I samband med denna befästningsplan har man sänkt ett antal fartyg, vilka skulle utgöra ett fundament för banken. Banken blev aldrig byggd på grund av för höga kostnader. Det går inte att med säkerhet att avgöra vilka av de skepp som ligger i området som är Stockholm, Hedvig Elonora resp. Ulrika Elonora.

Grad av skada

Ej skadad

Undersökningsstatus

Ej undersökt

Läge och utbredning

Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)

N 6223194, E 537186

Mätmetod

Manuell inprickning, medelfel: 10 meter

Registreringsunderlag

Annat underlag. Noggrannhet på underlag: Skärmdigitaliserad utifrån vektordata

Höjd över havet

Orientering

Karlskrona, Smörasken, S. Stumholmen

Placering

I byggnad eller under vatten

Övrig lämningsinformation

Datum för senaste fältbesök

2016-12-13

Terräng kring lämning

Vegetation på lämning

Tradition

Namn på lämning

Referenser

Uppgiftslämnare eller muntlig källa

Skriftlig källa

  • Litteraturhänvisning: Halldín G. Svenskt skeppsbyggeri.
  • Lybeck O. 1943 Svenska flottans historia.
  • Clason B./Odehammar G. 1972 Inventering av vrak belägna i och kring örlogshamnen i Karlskrona. Stencil.
  • Wachtmeister A. 1912 Något om i Karlskrona örlogshamn fordom sänkta skepp, TIS, Karlskrona.
  • Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
  • Ungers register SSHM
  • Ekberg, Göran. 2008. Djupasund och Stumholmen. Arkeologisk sonarkartering. Blekinge, Karlskrona kommun. STATENS MARITIMA MUSEER, ARKEOLOGISK RAPPORT NR 2008:9. (RAÄ dnr 321-1618-2010).
  • Hansson, J (med bidrag av Gullbing, B). 2018. Blekinge - det första byggda örlogsskeppet i Karlskrona. Arkeologisk besiktning, Karlskrona stad, Blekinge län. Sjöhistoriska museet. Rapport 2018:1. (RAÄ-2018-1970)
  • Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 821:043

Kartmaterial

Dokument och bilder

Arkiverat material

Händelselogg före 2018

  • Maritim dokumentation före 2018
  • Bild: KARTA
  • Bild: Fartygslämningarna A, B och C

Publicerade versioner

Publicerad Aktivitet Utförd av
Nuvarande Kvalitetshöjning RIKSANTIKVARIEÄMBETET
2019-08-22 Kvalitetshöjning RIKSANTIKVARIEÄMBETET
2018-10-29 Migrering från FMIS Riksantikvarieämbetet