L1978:2167 Fartygs-/båtlämning
Fornlämning
RAÄ-nummer: Karlskrona 99
Publicerad av RIKSANTIKVARIEÄMBETET: 2019-08-22
Län
Blekinge
Kommun
Karlskrona
Landskap
Blekinge
Socken
Karlskrona
Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Framdrivning: segel, Material: trä, Typ: skepp
Beskrivning av lämning
Fartygslämning, bestående av vrak efter ett örlogsskepp, stort och kraftigt byggt med tätt sittande spant och en tvärsgående bottenstock ovanpå innergarnering och kölsvinet som haft till syfte att avlasta de övre kanondäcken (s.k. kattspår). Flera däcksbalkar har noterats, både på ursprunglig plats och liggande löst i lämningen. Längre förut, på samma nivå som trossdäck, har flera handslagna tegelstenar påträffats, ev. rester efter skeppets murade spis (byssan). I skrovet är flera kraftigt eroderade spant. Det finns uppgifter om att 7 fartyg som sänkts i området och deras inbördes positioner varierar mellan olika källor. Även om det inte har fastställts, kan föreliggande vrak möjligen vara örlogsskeppet Drottning Hedvig Elonora. Hon byggdes i Kalmar av byggmästare G. Roth, sjösattes den 30: maj 1683 och deltog i kriget mot Danmark 1689-1700. Skeppets ursprungliga namn var Carolus XI, men den 30/9 år 1694 benämns hon "Drottning Hedvig Eleonora" . Hon var bestyckad med 30 st 24-pundiga, 28 st 12-pundiga, 22 st 6-pundiga och 4 st 4-pundiga kanoner.
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Fornlämning
Motivering till antikvarisk bedömning
Vid arkeologisk besiktning år 2016 befanns konstruktionen vara av äldre karaktär och skeppet har sannolikt sänkts under första hälften av 1700-talet.
Antikvarisk kommentar
Enligt Erik Dahlbergs ursprungliga befästningsplan skulle fästningsverket Pollux, där nuvarande skjutvallen å Söderstjärna ligger, förenas med Kruttornet (Smörasken) medelst en bank, på vilken en mur skulle uppföras. I samband med denna befästningsplan har man sänkt ett antal fartyg, vilka skulle utgöra ett fundament för banken. Banken blev aldrig byggd på grund av för höga kostnader. Det går inte att med säkerhet att avgöra vilka av de skepp som ligger i området som är Stockholm, Hedvig Elonora resp. Ulrika Elonora.
Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Ej undersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6223194, E 537186
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Annat underlag. Noggrannhet på underlag: Skärmdigitaliserad utifrån vektordata
Höjd över havet
–Orientering
Karlskrona, Smörasken, S. Stumholmen
Placering
I byggnad eller under vatten
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
2016-12-13
Terräng kring lämning
–Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Litteraturhänvisning: Halldín G. Svenskt skeppsbyggeri.
- Lybeck O. 1943 Svenska flottans historia.
- Clason B./Odehammar G. 1972 Inventering av vrak belägna i och kring örlogshamnen i Karlskrona. Stencil.
- Wachtmeister A. 1912 Något om i Karlskrona örlogshamn fordom sänkta skepp, TIS, Karlskrona.
- Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
- Ungers register SSHM
- Ekberg, Göran. 2008. Djupasund och Stumholmen. Arkeologisk sonarkartering. Blekinge, Karlskrona kommun. STATENS MARITIMA MUSEER, ARKEOLOGISK RAPPORT NR 2008:9. (RAÄ dnr 321-1618-2010).
- Hansson, J (med bidrag av Gullbing, B). 2018. Blekinge - det första byggda örlogsskeppet i Karlskrona. Arkeologisk besiktning, Karlskrona stad, Blekinge län. Sjöhistoriska museet. Rapport 2018:1. (RAÄ-2018-1970)
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 821:043
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
- Bild: KARTA
- Bild: Fartygslämningarna A, B och C
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Kvalitetshöjning | RIKSANTIKVARIEÄMBETET |
2019-08-22 | Kvalitetshöjning | RIKSANTIKVARIEÄMBETET |
2018-10-29 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |