L2013:7738 Fartygs-/båtlämning
Övrig kulturhistorisk lämning
RAÄ-nummer: Stockholm 890
Publicerad av länsstyrelsen: 2021-02-03
Län
Stockholm
Kommun
Stockholm
Landskap
Uppland
Socken
Stockholm
Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Material: trä
Beskrivning av lämning
Fartygslämning påträffades vid sonarkartering 2008. Karteringen utförd av Marin Mätanalys. Statens maritima museer (SMM) utförde den 11 till 12 maj 2017 en marinarkeologisk utredning i vattnet vid Norr Mälarstrand. Utredningen, som omfattade ett cirka 26 000 m2 stort område, resulterade i att två fartygslämningar, RAÄ-nr Stockholm 890 samt GOM 53 lokaliserades och besiktades. RAÄ 890 utgör övrig kulturhistorisk lämning medan GOM 53 misstänks utgöra fornlämning. Undersökningsområdet är beläget på östra delen av Riddarfjärden vid Norr Mälarstrand. Området vid Kungsholmstorg, söder om Garvargatan, var från 1600-talet och in på 1900-talet ett område med flera garverier. Från år 1859 fanns vid Kungsholmstorg Stockholms Bryggeri AB, som senare blev S:t Eriks Bryggeri. RAÄ 890 Fartygslämningen är rester av ett stort och mycket kraftigt kravellbyggt, tätt spantat, skepp vars för ligger i nordvästlig riktning på ca 14 meters djup och har ett uppstick på ca 4 m. Troligen byggt i furu och med infästningar i form av järnbultar. Lämningen är ca 23 m långt och 6 m brett. I aktern, som är mycket välbevarad, sitter fortfarande rodret på sin plats. Rodret är konstruerat med tre kraftigare trästycken sammanfogat med järnbeslag. Skeppet förefaller ha en platt akterspegel, men med ett något rundat skrov upp emot aktern. Mitt i skeppet påträffades en stående alpump, dock relativt eroderad. Man kan se skeppets däcksnivåer. Den undre däcksnivån syns strax ovan sedimentet i skeppets inre. Förstäven är delvis bevarad och delvis utfallen. Stäven lutar svagt utåt och bordläggningens anslutning mot stäven ger skrovet ett v-format utseende. Högre upp i fören har bordläggningen och spanten fallit ut helt på babordsidan. På styrbordssidan har bara bordläggningen lossnat, medan spanten fortfarande sitter på sin plats. Dateras till andra hälften av 1800-talet. Utifrån analyser av bilder och de observationer som gjordes vid dykbesiktningen, är fartygslämningen med stor sannolikhet en galeas En grov bojkätting löper tvärs över lämningen. Lämningen klassificeras som övrig kulturhistorisk lämning. Position: Fören: N: 6580318 E: 672885 Aktern: N: 6580298 E: 672897
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Övrig kulturhistorisk lämning
Antikvarisk kommentar
–Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Delundersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6580307, E 672892
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:15000
Höjd över havet
–Orientering
Norr Mälarstrand
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
–Terräng kring lämning
–Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- 100 nya vrak. Arkeologisk analys av geofysisk kartering inför utökad vattenverksamhet för Slussenprojektet i Stockholm. Marcus Hjulhammar. Statens maritima museer. Arkeologisk rapport nr 2008:10. Två skutor i Riddarfjärden. Arkeologisk utredning. Jim Hansson Statens maritima museer. Arkeologisk rapport nr 2017:17.
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
- Bild: Sonarbild GOM 41
- Bild: Fotografi
- Bild: Fotografi
- Bild: Fotografi
- Bild: Fotografi
- Bild: Fotografi
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Arkeologisk utredning | STATENS MARITIMA MUSEER |
2018-08-27 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |