2025-06-07 12:06:29

L1987:6537 Fartygs-/båtlämning

Fornlämning

RAÄ-nummer: 921:010

Publicerad av Länsstyrelsen Skåne:  2021-12-07

Län

Skåne

Kommun

Vellinge

Landskap

Skåne

Socken

Beskrivning

Lämningstyp

Fartygs-/båtlämning

Byggnadsteknik: klink, nit, Material: trä

Beskrivning av lämning

Fartygslämning, ca 12x4 m (Ö-V). Vraket ligger på rätt köl med aktern i Ö och består av ett större sammanhängande parti och en del spridda timmer. Båda stävarna samt de förliga två tredjedelarna av kölstock och sambord saknas. Av styrbordssidan återstår, ungefär midskepps, som mest 9 bord. Dessa är tillverkade av radialspräckt ek och har varit sammanfogade med järnnitar, vilka dock är bortkorroderade. Borden är ca 0,025 m tj och ca 0,2 m br. Styrbordssidan är något sämre bevarad, med som mest 5 bord i ursprungligt läge. 15-16 spant är bevarade. Avståndet mellan dem är ca 0,4- 0,5 m. De 13 bottenstockar som frilagts är alla infästade mot fartygssidan med trädymlingar. Ovanpå bottenstockarna har ett 0,3 m h och 0,06-0,07 m br kölsvin fällts in, och fr.o.m. tredje bottenstocken ligger kraftiga tvärbalkar från skrovsida till skrovsida, vilande på kölsvinet. Tvärbalkarna, som är fästade till bottenstockarna och bordläggningsplankorna med trädymlingar, har förmodligen burit upp skeppets lastrumsdurk. 1986 fanns 5 tvärbalkar kvar i ursprungligt läge. En av dessa togs upp för dokumentation. 1991 hade ytterligare 2 försvunnit. Tvärbalkarna är utformade så att undersidorna har valvform med dekorationsrits längs valvets båge. Även kölsvinet är på samma sätt utfört med valv. Bottenstockarna har våghål. Drevet består av nöthår och vegetabiliska fibrer. De sistnämnda är sannolikt sekundära. En reparation med en furuplanka var emellertid drevad med mossa. Vraket är troligen ett stort handelsfartyg. Den ursprungliga längden beräknas vara mellan 18,5-19,5 m. Reparationer tyder på att vraket var ganska välanvänt när det förliste. Att en bordplanka bytts till furu och tätats med mossa kan tyda på att fartyget kan ha reparerats på andra sidan Östersjön, där sådana material var karakteristiska inom båtbyggartraditionen. Bärgat vid undersökningarna 1991 - 1992 (fynden förvaras på Malmö sjöfartsmuseum): 2 st stengodskrus tågvirkesfragment keramikskärvor djurben bältessölja (kopparlegering) fragment av tjock filt delar av gryta med kopparlegering dymlingar metall och oxidklumpar svartgods rep lösa bors kalksten obränd lera tänder av fisk, nöt och gris träfragment tegel slipstenar nötskal drev runt stycke trä med järndetaljer, sannolikt en sköld, samt delar av detsamma

Antikvarisk bedömning och lämningens status

Antikvarisk bedömning

Fornlämning

Motivering till antikvarisk bedömning

Fartygslämningen har daterats till 1200-talet.

Antikvarisk kommentar

Grad av skada

Ej skadad

Undersökningsstatus

Delundersökt

Kommentar till undersökningsstatus:

1982 företog Malmö sjöfartsmuseum en första rekognosering på platsen, och man kunde konstatera att vraket föreföll vara av avsevärd ålder. 1982 - 1983 företog Malmö sjöfartsmuseum ett antal besiktningar på platsen i syfte att kontrollera vrakets tillstånd. Ett antal iakttagelser om fartygets konstruktion gjordes även och man förstod att vraket var av stort skeppsteknologiskt intresse. En rapport inlämnades samma år. 1985 gjordes en grundligare besiktning av vraklämningen i syfte att dokumentera de delar av vraket som var synliga. Resultatet rapporterades till Riksantikvarieämbetet. Ytterligare undersökningar genomfördes 1986 av Opera Marina i samarbete med Malmö sjöfartsmuseum. Målsättningen var att göra en uppmätning av vraket i plan och profil, upprätta en ritning och en fotoplan samt utpröva nya arbetsmetoder vad gäller friläggning, dokumentation och återtäckning av vraket. Resultatet av undersökningarna inlämnades till Länsstyrelsen i Malmö följande år. En mer omfattande arkeologisk undersökning företogs 1991 - 1992 i form av friläggning av vraket. Undersökningen utfördes av föreningen SVEG i samarbete med Malmö sjöfartsmuseum. Efter undersökningen placerade sandsäckar ut runt om och på vraket, för att tillfälligt motverka erosion.

Läge och utbredning

Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)

N 6147209.042, E 364682.729

Mätmetod

Manuell inprickning, medelfel: 10 meter

Registreringsunderlag

Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:25 000

Höjd över havet

Orientering

Höllviken, N om Knösen, Skanör-Falsterbo.

Placering

I byggnad eller under vatten

Övrig lämningsinformation

Datum för senaste fältbesök

Terräng kring lämning

Plan sandbotten

Vegetation på lämning

Ringa

Tradition

Namn på lämning

  • "KNÖSENVRAKET"

Referenser

Uppgiftslämnare eller muntlig källa

Skriftlig källa

  • Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
  • Litteraturhänvisning: 1993 "Knösenprojektet", Sportdykaren nr 3
  • Fransson R. 1997. Knösen - en presentation av vraket, Rapport - Stiftelsen Fotevikens Maritima Centrum
  • Jakobsen, Björn M. Knösen, vårt sista vikingaskepp? Marinarkeologisk tidskrift 1993:2, s.17.
  • Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 921:010

Kartmaterial

Dokument och bilder

Arkiverat material

Händelselogg före 2018

  • Maritim dokumentation före 2018
  • Bild: KARTA
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: SJÖKORT
  • Bild: SITUATIONSPLAN
  • Bild: RITNING
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI
  • Bild: FOTOGRAFI

Publicerade versioner

Publicerad Aktivitet Utförd av
Nuvarande Övrig fältregistrering Länsstyrelsen Skåne
2018-10-02 Migrering från FMIS Riksantikvarieämbetet