L1987:6537 Fartygs-/båtlämning
Fornlämning
RAÄ-nummer: 921:010
Publicerad av Länsstyrelsen Skåne: 2021-12-07
Län
Skåne
Kommun
Vellinge
Landskap
Skåne
Socken
–Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Byggnadsteknik: klink, nit, Material: trä
Beskrivning av lämning
Fartygslämning, ca 12x4 m (Ö-V). Vraket ligger på rätt köl med aktern i Ö och består av ett större sammanhängande parti och en del spridda timmer. Båda stävarna samt de förliga två tredjedelarna av kölstock och sambord saknas. Av styrbordssidan återstår, ungefär midskepps, som mest 9 bord. Dessa är tillverkade av radialspräckt ek och har varit sammanfogade med järnnitar, vilka dock är bortkorroderade. Borden är ca 0,025 m tj och ca 0,2 m br. Styrbordssidan är något sämre bevarad, med som mest 5 bord i ursprungligt läge. 15-16 spant är bevarade. Avståndet mellan dem är ca 0,4- 0,5 m. De 13 bottenstockar som frilagts är alla infästade mot fartygssidan med trädymlingar. Ovanpå bottenstockarna har ett 0,3 m h och 0,06-0,07 m br kölsvin fällts in, och fr.o.m. tredje bottenstocken ligger kraftiga tvärbalkar från skrovsida till skrovsida, vilande på kölsvinet. Tvärbalkarna, som är fästade till bottenstockarna och bordläggningsplankorna med trädymlingar, har förmodligen burit upp skeppets lastrumsdurk. 1986 fanns 5 tvärbalkar kvar i ursprungligt läge. En av dessa togs upp för dokumentation. 1991 hade ytterligare 2 försvunnit. Tvärbalkarna är utformade så att undersidorna har valvform med dekorationsrits längs valvets båge. Även kölsvinet är på samma sätt utfört med valv. Bottenstockarna har våghål. Drevet består av nöthår och vegetabiliska fibrer. De sistnämnda är sannolikt sekundära. En reparation med en furuplanka var emellertid drevad med mossa. Vraket är troligen ett stort handelsfartyg. Den ursprungliga längden beräknas vara mellan 18,5-19,5 m. Reparationer tyder på att vraket var ganska välanvänt när det förliste. Att en bordplanka bytts till furu och tätats med mossa kan tyda på att fartyget kan ha reparerats på andra sidan Östersjön, där sådana material var karakteristiska inom båtbyggartraditionen. Bärgat vid undersökningarna 1991 - 1992 (fynden förvaras på Malmö sjöfartsmuseum): 2 st stengodskrus tågvirkesfragment keramikskärvor djurben bältessölja (kopparlegering) fragment av tjock filt delar av gryta med kopparlegering dymlingar metall och oxidklumpar svartgods rep lösa bors kalksten obränd lera tänder av fisk, nöt och gris träfragment tegel slipstenar nötskal drev runt stycke trä med järndetaljer, sannolikt en sköld, samt delar av detsamma
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Fornlämning
Motivering till antikvarisk bedömning
Fartygslämningen har daterats till 1200-talet.
Antikvarisk kommentar
–Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Delundersökt
Kommentar till undersökningsstatus:
1982 företog Malmö sjöfartsmuseum en första rekognosering på platsen, och man kunde konstatera att vraket föreföll vara av avsevärd ålder. 1982 - 1983 företog Malmö sjöfartsmuseum ett antal besiktningar på platsen i syfte att kontrollera vrakets tillstånd. Ett antal iakttagelser om fartygets konstruktion gjordes även och man förstod att vraket var av stort skeppsteknologiskt intresse. En rapport inlämnades samma år. 1985 gjordes en grundligare besiktning av vraklämningen i syfte att dokumentera de delar av vraket som var synliga. Resultatet rapporterades till Riksantikvarieämbetet. Ytterligare undersökningar genomfördes 1986 av Opera Marina i samarbete med Malmö sjöfartsmuseum. Målsättningen var att göra en uppmätning av vraket i plan och profil, upprätta en ritning och en fotoplan samt utpröva nya arbetsmetoder vad gäller friläggning, dokumentation och återtäckning av vraket. Resultatet av undersökningarna inlämnades till Länsstyrelsen i Malmö följande år. En mer omfattande arkeologisk undersökning företogs 1991 - 1992 i form av friläggning av vraket. Undersökningen utfördes av föreningen SVEG i samarbete med Malmö sjöfartsmuseum. Efter undersökningen placerade sandsäckar ut runt om och på vraket, för att tillfälligt motverka erosion.
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6147209.042, E 364682.729
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:25 000
Höjd över havet
–Orientering
Höllviken, N om Knösen, Skanör-Falsterbo.
Placering
I byggnad eller under vatten
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
–Terräng kring lämning
Plan sandbotten
Vegetation på lämning
Ringa
Tradition
–Namn på lämning
- "KNÖSENVRAKET"
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
- Litteraturhänvisning: 1993 "Knösenprojektet", Sportdykaren nr 3
- Fransson R. 1997. Knösen - en presentation av vraket, Rapport - Stiftelsen Fotevikens Maritima Centrum
- Jakobsen, Björn M. Knösen, vårt sista vikingaskepp? Marinarkeologisk tidskrift 1993:2, s.17.
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 921:010
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
- Bild: KARTA
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: SJÖKORT
- Bild: SITUATIONSPLAN
- Bild: RITNING
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
- Bild: FOTOGRAFI
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Övrig fältregistrering | Länsstyrelsen Skåne |
2018-10-02 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |