L1937:7594 Fartygs-/båtlämning
Övrig kulturhistorisk lämning
RAÄ-nummer: 422:005
Publicerad av Riksantikvarieämbetet: 2018-11-21
Län
Västerbotten
Kommun
Skellefteå
Landskap
Västerbotten
Socken
–Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Framdrivning: maskin, Material: järn/stål
Beskrivning av lämning
Historik: Atlantångaren SS Cyria ägdes av Hamburg Amerika linjen. Hon var byggd för 620 passagerare. Under första världskriget konfiskerades hon tillsammans med ett stort antal civila fartyg av tyska marinen för att frakta järnmalm till den tyska krigsindustrin. Ingick i en konvoj med ett tjugotal fartyg eskorterat av en svensk patrullbåt. Plötsligt dyker den ryska ubåten Vephr upp och avlossar 3 torpeder mot Syria. En torped går för om, en går akter om och en träffar mitt i. Hela besättningen samt lots och lotslärling räddas. Händelseförlopp: Den 16 juli 1916 lämnade det tyska ångfartyget SS Cyria malmkajen i Luleå hamn med en last av 4400 ton järnmalm. Ute till havs mötte man upp med den svenska torpedbåten Virgo som eskort. Vid 18:30 tiden mötte man tre norrgående tyska malmångare eskorterade av den svenska torpedbåten Kapella. De båda torpedbåtarna skiftade så att Virgo följde med de tre norrgående ångarna, medan Kapella gick söderut tillsammans med Cyria. Vid passerandet av Grundskatan höll man noga utkik eftersom man kände till kapningarna av de två tyska ångarna Lissabon och Worms, som fem dagar tidigare hade kapats av ryska jagare på svenskt vatten. Ungefär fem minuter efter det att man passerat Grusbottens remmare, söder om Bjuröklubb, klockan 20:49, upptäckte man tre vita strimmor utifrån sjön. Kaptenen kastade sig över maskintelegrafen och drog spaken till full back samtidigt som han beordrade dikt styrbord. Trots undanmanövrarna träffade en av de tre torpederna fartyget midskepps rakt in i reservkolbunkern. De andra två torpederna passerade fartyget och exploderade mot land. En fruktansvärd expolsion skakade fartyget i alla fogar och bryggan överöstes med kol, vatten och splitter. SS Cyria sjönk snabbt och alle man gick i livbåtarna. På mindre än fem minuter gick fartyget under med fören först och med roder och propeller piskande i skyn. När de nödställda rodde bort från Cyria bröts lucka två på fördäcket och en stor vattenpelare med vrakspillror höjde sig över vattenytan. Strax därefter följde en våldsam explosion bakom skorstenen och man drog slutsatsen att pannan eller huvudångledningen exploderat. Ombord på torpedbåten Kapella beordrade löjtnant H-son Sjöberg ställning vid kanonerna och gick med högsta fart in mot det sjunkande fartyget för att bärga de överlevande. En av de två livbåtarna var nära att dras ned i virvlarna efter det sjunkande skeppet. Genom att kasta en tross från Kapellas fördäck lyckades man få livbåten ur malströmmen och bärga de nödställda. Man fiskade även upp två man som simmade i vattnet. Ubåten som torpederat Cyria skulle senare visa sig vara den ryska ubåten Vepr (Vildsvinet) under befäl av Vladimir Nikolajevitj Kondrasjov. Torpedkravaderna fick ubåten att skaka kraftigt och de elektriska lamporna gick sönder. När det svenska eskortfartyget siktade ubåten och gick till anfall dök man snabbt. Under flykten stötte nostanken på en undervattensklippa. Vepr gick upp i ytläge men lade sig sedan på botten och stängde av maskinerna. Nästa morgonn när man gick upp såg man endast Cyrias masttoppar sticka upp ovan vattenytan. Vepr satte kurs mot Reval för att reparera sina skador. Övrigt: Då torpederingen skett på svenskt vatten lämnade den svenska regeringen en protest till Ryssland. Den ryska marinmyndigheten beklagade sänkningen, och förklarade att chefen på ubåten skulle få ett diciplinärt straff för sitt misstag. Efter kriget emellertid Veprs chef med Stanislavs orden och Heliga Annas orden av tredje graden för sina insatser under kriget. Status: Skorstenen och stormasten sticker upp ovan vattenytan (status 1916). Vraket är skrovhelt. Det förliga lastutrymmet är sprängt. Strax akter om det söndersprängda partiet finns resterna av en restraurang med fortfarande bevarade golvfasta stolar och tillhörande kök. Från denna restaurang går två korridorer, en på styrbords och en på babords sida, längs hela överbyggnaden till aktre lastrummen. Trapporna ned till maskinrummet har inte lokaliserats men ligger sannolikt under ett söndersprängt parti mitt i överbyggnaden. De två översta våningarna i överbyggnaden samt bryggan är bortsprängda (status 1989). Fyndlista: Bärgat under bärgningsarbetena efter förlisningen: en såskopp märkt med rederiets namn "HAPAG" en klocka och andra föremål har bärgats av sportdykare på 1980-talet. Bärgningar: Redan sommaren 1916 kom Olschanski med bärgningsbåten Sigrid till Cyrias viloplats. Inventarier, textilier, linne med rederiets emblem, en silverservis för 24 personer, master, propellrar, en lotsen tillhörig penningsumma samt en stor mängd järnmalm bärgades. Dessutom bärgade han även några promenadkäppar med silverkryckor. Käpparna delade han ut till vänner vid olika tillfällen. Tydligen var själva skrovet alltför sargat för att lyftas. Två klockor (kronometrar?) togs upp och lämnades till en lokal mångsysslare som åtog sig att laga dem. När klockorna skulle hämtas var endast den ena klar. Olschansky sa då till "mångsysslaren" att han kunde lämna den andra klockan till den lilla flickan som lekte på golvet. Flickan var Edith Öhman, då fem år gammal (1918) och det var hennes morfar som utfört reparationen. Hon fick som minne av Olschansky även en 10-öring. Klockan ägs fortfarande av Edith Öhman i Lövånger och hon skall lämna den till det lokala hembygdsmuseet med förklarande text. Enligt henne skall den andra klockan finnas i Stockholm. En av de bärgade lastbommarna ligger fortfarande kvar bakom en ladugård i Kallviken och masterna användes när kajen i Kallviken byggdes om. Bärgningsarbetena pågick under två års.
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Övrig kulturhistorisk lämning
Antikvarisk kommentar
–Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Ej undersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 7154324.781, E 817855.309
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:50 000
Höjd över havet
–Orientering
NO Blackkallens fyr, O Djupkallen, grund.
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
–Terräng kring lämning
Sand
Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
- CYRIA
- SYRIA
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Arkivhandlingar: Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA)
- Litteraturhänvisning: Register över förlista fartyg vid Sveriges kuster åren 1873-1976.
- Internet
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: 422:005
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |