L2020:11423 Flottningsanläggning
Fornlämning
Publicerad av länsstyrelsen: 2022-03-06
Län
Västerbotten
Kommun
Sorsele
Landskap
Lappland
Socken
Sorsele
Beskrivning
Lämningstyp
Flottningsanläggning
Typ: vattenledare
Beskrivning av lämning
Kilstensmur, 60 m lång (NV-SÖ), 3 m br, 2 m hög. Ytterkanter av huggna stenar, 0,6-1,0 m, 0,4 m h, lagda i kallmur, två lager sten. Bakkanten lagd i trappstegsform. Fyllning av sprängsten, 0,3-0,8 m st. Järnkrampor på kanten uppströms.
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Fornlämning
Motivering till antikvarisk bedömning
Lämningen uppfyller rekvisiten för fornlämning på följande sätt: Den storskaliga timmerflottningen utvecklades under andra halvan av 1800-talet i samband med skogsindustrins expansion. Flottningen i Laisälven påbörjades under 1890-talet. En storskalig etablering av timmerflottningen i Laisälven skedde under perioden 1915-1920 och då skedde även en omfattande utbyggnad av flottledskonstruktioner. Flottledslämningarna och flottledssystemet i länet är varaktigt övergivna. Flottningen på Laisälven upphörde 1969. Ledarmarna i flottleden har tillkommit efter 1850. Särskilda skäl till fornlämningsförklaring: Laisälven som flottningsmiljö har ett högt kulturhistoriskt värde genom sin tydliga koppling till skogsindustrins expansion i norra Sverige och även hela Sveriges industrialisering och socioekonomiska utveckling. Den i stort sett intakta flottleden är ett tydligt exempel på det stora industriella megasystem som flottlederna utgjorde en del av och visar på, för sin tid, ett effektivt transportsystem. De fysiska spåren från flottningsepoken är en viktig beståndsdel i förståelsen av expansionen av skogsindustrin och utvecklingen av Sveriges välfärd.
Antikvarisk kommentar
Lämningen uppfyller rekvisiten för fornlämning på följande sätt: Den storskaliga timmerflottningen utvecklades under andra halvan av 1800-talet i samband med skogsindustrins expansion. Flottningen i Laisälven påbörjades under 1890-talet. En storskalig etablering av timmerflottningen i Laisälven skedde under perioden 1915-1920 och då skedde även en omfattande utbyggnad av flottledskonstruktioner. Flottledslämningarna och flottledssystemet i länet är varaktigt övergivna. Flottningen på Laisälven upphörde 1969. Ledarmarna i flottleden har tillkommit efter 1850. Särskilda skäl till fornlämningsförklaring: Laisälven som flottningsmiljö har ett högt kulturhistoriskt värde genom sin tydliga koppling till skogsindustrins expansion i norra Sverige och även hela Sveriges industrialisering och socioekonomiska utveckling. Den i stort sett intakta flottleden är ett tydligt exempel på det stora industriella megasystem som flottlederna utgjorde en del av och visar på, för sin tid, ett effektivt transportsystem. De fysiska spåren från flottningsepoken är en viktig beståndsdel i förståelsen av expansionen av skogsindustrin och utvecklingen av Sveriges välfärd.
Grad av skada
Ringa åverkan
Skadebeskrivning:
Två skador i bakkanten, 7 m l resp 1 m l. Ingen beväxning. Nr i utredning rapport 2007: AC5
Undersökningsstatus
Ej undersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 7283777.0035, E 622270.002
Mätmetod
GPS, medelfel: 7 meter
Registreringsunderlag
Fastighetskartan/utskrivet ortofoto. Noggrannhet på underlag: Skala 1:10000
Höjd över havet
–Orientering
Ca 280 m norr om Hällforskojan.
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
2012-08-07
Terräng kring lämning
Låg strand, blandskog.
Vegetation på lämning
Ingen beväxning.
Tradition
–Namn på lämning
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Törnlund, Erik: Kulturhistorisk utredning – Flottningsmiljön vid Laisälven. Umeå 2007.
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Fornlämningsförklaring | länsstyrelsen |
2021-10-15 | Kunskapsunderlag | Länsstyrelsen Västerbotten |