L1978:7968 Fartygs-/båtlämning
Fornlämning
RAÄ-nummer: Sturkö 91
Publicerad av STIFTELSEN BLEKINGE LÄNS MUSEUM: 2023-03-29
Län
Blekinge
Kommun
Karlskrona
Landskap
Blekinge
Socken
Sturkö
Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Byggnadsteknik: klink, Framdrivning: segel, Material: trä
Beskrivning av lämning
Historik: I september 2006 utförde Kalmar läns museum på uppdrag av Länsstyrelsen i Bleking län en besiktning och provtagning för dendrokronologisk datering av ett vrak beläget i Ryamadviken, Sturkö, Karlskrona kommun, Blekinge län. Den efterkommande dendrokronologiska dateringen av vraket visade att skeppsvirket sannolikt avverkades under perioden 1260-1290. Virkets ståndort har legat inom området Blekinge, Kalmar län inklusive Öland (Linderson, 2006:44). Vraket är beläget på ca 2 meters djup ca 300 meter rakt ost om vikens västra strand. Sedimentet på platsen är en meterdjup gyttjig lera, huvudsakligen bestående av döda växtpartiklar med inblandning av jordarter. Fartyget förefaller i sin helhet att vara byggd på klink och av ek. De överlappande borden är sammanfogade med järnnaglar. Tätningen mellan borden (nåten) är gjord med mossa, vilket är en indikation på hög ålder (medeltid och äldre). Borden är i sin tur fogade till spanten med trädymlingar. Detta sätt att bygga fartyg är känt sedan järnåldern, men förekommer ända in i modern tid. Uppdraget: I oktober 2011 genomförde Kalmar läns museum en förnyad besiktning av vrakplatsen på uppdrag av Länsstyrelsen i Bleking län. Syftet var att positionera och om möjligt utförligare dokumentera och identifiera vrakets konstruktion. Förhoppningarna var att kunna fastställa för vilket ändamål fartyget använts och orsakerna till att det förlist och varför detta skett på den specifika platsen. Det faktum att vraket var helt täckt med sediment och att obefintliga siktförhållanden rådde i vattnet vid besiktningstillfället, medgav dessvärre varken möjligheter till okulär besiktning eller fotodokumentation av vraket. Konstruktion Som konstaterades vid det första besiktningstillfället 2006, är farkostens längd uppskattad till ca 14 meter. Den förefaller att till övervägande del vara byggd av ek och spetsgattat, d v s både för och akter på fartyget är avsmalnande. Med utgångspunkt från en uppskattad längd av ca 14 meter, bör den ursprungliga bredden ha varit 2-4 meter. De empiriskt vedertagna närmevärden som används för att uppskatta förhållandet längd/bredd för ett krigsskepp (roddskepp eller kombinerat rodd-/segelskepp) är 1:4,5-7,2 och för ett handelsskepp (segelskepp) 1:2,3-4,9 (Westerdahl, 1999, s. 19). Med reservation för att ingen dokumentation av fartyget på plats ännu skett, förefaller det troligt att skeppet är relativt smalt i förhållande till längden. Detta indikerar att det huvudsakligen rotts, eventuellt i kombination med en enkel rigg för framdrift med segel. Enligt denna hypotes skulle skeppet mot bakgrund av sin förmodade konstruktion mest uppvisa likheter med en farkost avsedd för strid, konstruerad för att kunna fungera väl inomskärs och på grunda vatten. Status Vrakets position kunde med handburen GPS fastställas till N 56 06,060¿; E 15 41,722¿. Dess kondition är efter omständigheterna god. Vraket var vid besiktningstillfället i princip helt täckt av ett mjukt, leraktigt sediment med goda fysiska bevarandeegenskaper. Sannolikt exponeras dock vraket från tid till tid beroende på det ringa djupet, i samband med kraftig vind-, våg- och möjligen också iserosion. Den 11 april 2022 utförde Blekinge museum en marinarkeologisk besiktning samt dokumentation av fartygslämningen. Arbetet skedde på uppdrag av Länsstyrelsen Blekinge. Fartygslämningen är belägen på cirka 2 meters djup och utgörs av fartygets bottenparti med köl, stävar, bottenstockar, kölsvin samt de allra nedersta bordgångarna närmast kölen. Den sammanhållna fartygskonstruktionen är 11,4 meter lång och drygt två meter bred. På platsen påträffades fragment av tågvirke, en skosula samt en bit läder. Skrovets bredd-längdförhållande tyder på att fartyget inte varit ett militärt roddfartyg avsett för snabb framfart i skärgården som tidigare föreslagits utan ett fartyg avsett för att transportera last.
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Fornlämning
Motivering till antikvarisk bedömning
Den antikvariska bedömningen är migrerad från äldre databas. Motivering av den antikvariska bedömningen kan eventuellt finnas under antikvarisk kommentar.
Antikvarisk kommentar
–Grad av skada
Ej skadad
Undersökningsstatus
Delundersökt
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6217539, E 543255
Mätmetod
Manuell inprickning, medelfel: 10 meter
Registreringsunderlag
Sjökort. Noggrannhet på underlag: Skala 1:50 000
Höjd över havet
–Orientering
Ryamadsviken, Sturkö, Blekinge
Placering
I byggnad eller under vatten
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
2011-10-17
Terräng kring lämning
–Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Einarsson, Lars, 2006. Rapport om besiktning och provtagning för dendrokronologisk datering av vrak beläget i Ryamadviken, Sturkö, Karlskrona kommun, Blekinge län. Kalmar läns museum dnr 49-787-06.
- Einarsson, Lars, 2012. Rapport om förnyad besiktning och utredning av ett medeltida vrak beläget i Ryamadviken, Sturkö, Karlskrona kommun, Blekinge län. Kalmar läns museum dnr 33-694-12.
- Rapport Blekinge museum 2022 https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-126902/
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Kvalitetshöjning | STIFTELSEN BLEKINGE LÄNS MUSEUM |
2018-10-29 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |