L1996:6503 Fartygs-/båtlämning
Ingen antikvarisk bedömning
RAÄ-nummer: A FÖR 3810
Publicerad av RIKSANTIKVARIEÄMBETET: 2019-11-04
Län
Halland
Kommun
Kungsbacka
Landskap
Halland
Socken
–Beskrivning
Lämningstyp
Fartygs-/båtlämning
Framdrivning: segel, Material: trä
Uppgift om lämning, ej bekräftad i fält
Beskrivning av lämning
Bärgningar: Några inventarier, skeppspapper (år 1902) Historik: 1880 byggde Olof August Brodin fartyget för egen räkning. 1897, mars, såld för 25.000 kr. till A. Lundblad, Norrtälje, m fl. 1902, maj, såld till P. J. Jansson, Väddö, m fl. Fartyget drevas, repareras och kopparförhyds 1899. Fartygets hemorter: 1880-1883 Gävle 1883-1897 Stockholm 1897-1902 Norrtälje 1902- Vätö Huvudredare: 1880 Olof August Brodin, Gävle 1883 Rederi AB Union (André Oscar Wallenberg), Stockholm 1897 August Lundblad, Norrtälje 1902 Per Johan Jansson, Väddö Befälhavare: 1880 John Persson Hörberg 1882 Herman Rud. Stolpe, Gävle 1885 Johan Petter Johansson, Stockholm 1887 Knut Gust. Bjarke 1895 Johan Sjöholm, Sterbsnäs, Vätö 1897 Carl August Jansson Glämsta, Vätö Händelseförlopp: "-på resa, från Hudiksvall med trä för Cardiff, strandade JUPITER, vid 4-tiden fm den 7 nov 1902, på Klockfotsrevet vid Nidingarna. Fartyget hade ungefär 9 knops fart och ombord trodde man att fyren var längre ifrån än den var. Förutom andra svåra skador revs hela botten upp. Kl. 5 fm måste förriggen kapas, enär JUPITER eljest skulle kantrat. Båtarna gjordes klara och man blossade för land. Kl. 6 fm kapades storriggen och en båt sattes i sjön. Efter en halvannan timme kom emellertid en fiskarbåt till assistens. Kaptenen och styrmannen lyckades, med hjälp av fiskarena, rädda en mindre del av skeppets inventarier och papper. Men storm och hög sjö förhindrade vidare bärgning. Vid 10-tiden måste man lämna fartyget sedan man låtit bägge ankarna gå. Besättningen fördes iland på Råö. JUPITER kondemnerades på strandningsstället." "O.S.O. hård bris. Anledning till händelsen var felbedömning af afståndet till fyrarne å Nidingen. Klockfotsrefvet vid Nidingen, Lat. N.57,17'48", Long. O.11,53'47"."
Antikvarisk bedömning och lämningens status
Antikvarisk bedömning
Ingen antikvarisk bedömning
- Uppgift om lämning, ej bekräftad i fält
Motivering till antikvarisk bedömning
Den antikvariska bedömningen är migrerad från äldre databas. Motivering av den antikvariska bedömningen kan eventuellt finnas under antikvarisk kommentar.
Antikvarisk kommentar
Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Grad av skada
Okänd
Skadebeskrivning:
Grad av skada är migrerad från äldre databas. Skadebeskrivning kan eventuellt finnas under Beskrivning av lämning.
Undersökningsstatus
Okänd
Läge och utbredning
Centrumkoordinater (SWEREF 99 TM N,E)
N 6354108.011, E 312652.103
Mätmetod
Uppgift om mätmetod saknas, medelfel: 0 meter
Registreringsunderlag
Annat underlag. Noggrannhet på underlag: Skärmdigitaliserad utifrån vektordata
Höjd över havet
–Orientering
Kattegatt, På revet vid Klockfoten, Nidingen
Övrig lämningsinformation
Datum för senaste fältbesök
–Terräng kring lämning
–Vegetation på lämning
–Tradition
–Namn på lämning
- JUPITER
Referenser
Uppgiftslämnare eller muntlig källa
Skriftlig källa
- Litteraturhänvisning: Lots Styrelsens underdåniga berättelse1902 nr 248, Göteborg Anders Ericsson; Svenska barkskepp och fullriggare under cirka 100 år, sid 216-217
- Skeppslista: Sveriges Skeppslista 1901-1902, sid 128-129
- Extern identitet: Ansvarig organisation: Statens maritima museer, Externt register: SjöMIS, Extern identitet: A FÖR 3810
Kartmaterial
–Dokument och bilder
Arkiverat material
Händelselogg före 2018
- Maritim dokumentation före 2018
Publicerade versioner
Publicerad | Aktivitet | Utförd av |
---|---|---|
Nuvarande | Kvalitetshöjning | RIKSANTIKVARIEÄMBETET |
2018-10-01 | Migrering från FMIS | Riksantikvarieämbetet |